Informatie over het klokkenluiderssysteem van OBO

De OBO-Groep engageert zich om haar activiteiten volgens de hoogste ethische en wettelijke normen uit te oefenen. Om deze reden zal elke schending van de OBO-gedragscode met de grootste ernst worden behandeld.

Het klokkenluiderssysteem van OBO is bedoeld om de werknemers, het management, zakelijke partners, klanten en leveranciers enz. van de OBO-Groep, evenals alle mogelijk getroffen personen (alle natuurlijke personen) te ondersteunen bij het herkennen, melden en aanpakken van mogelijk wangedrag binnen de OBO-Groep en om een veilig kanaal te bieden voor meldingen, zonder angst voor vergelding en met als doel de nalevings- en informatiecultuur binnen de OBO-Groep te versterken

Onwettig, immoreel of onrechtmatig gedrag, of gedrag dat de OBO-gedragscode schendt en dat de werknemer of betrokkene niet op eigen kracht kan stoppen, moet worden gemeld aan een door de OBO-Groep aangewezen contactpersoon. Het klokkenluiderssysteem is echter niet bedoeld om algemene klachten of beschuldigingen tegen andere werknemers te uiten.

Het klokkenluiderssysteem dient om meldingen te ontvangen en te verwerken en om de klokkenluiders en de mensen die hen steunen te beschermen tegen vergeldingsmaatregelen die verband houden met meldingen. Het klokkenluiderssysteem is echter niet geschikt voor algemene klachten of vragen van algemene aard. Gelieve in dat geval contact op te nemen met onze klantendienst:

Voor Duitsland dienen klachten in het kader van de Duitse wet inzake de zorgvuldigheidsverplichting in toeleveringsketens (LkSG) aan het volgende e-mailadres te worden gericht:  supplychain.complaintsnoSpam@obo.de.

Meldingen moeten alleen worden gedaan als de klokkenluider te goeder trouw handelt en gelooft dat de gerapporteerde informatie waar is. De klokkenluider handelt niet te goeder trouw als hij weet dat gerapporteerde informatie onwaar is. Bij twijfel mag de informatie niet als feit worden gepresenteerd, maar wel als veronderstelling, inschatting of bewering van andere personen.

Meldingen kunnen door klokkenluiders worden ingediend bij een van de bevoegde kantoren met behulp van de onderstaande contactgegevens:

Dr. Máté Ferenc Smelka
Compliance Officer International
OBO BETTERMANN Hungary Kft.
H-2347 Bugyi, Alsóráda 2.
E-Mail: compliancenoSpam@obo.de, of smelka.matenoSpam@obo.hu
Mobiel: +36 20 490-2967
Telefoon: +36 29 349-708

of

Sascha Hesse
Legal advisor (Compliance Officer Proxy)
OBO BETTERMANN Holding GmbH & Co. KG
Germany
Hüingser Ring 52, 58710 Menden (Sauerland)
E-Mail: compliancenoSpam@obo.de, of sascha.hessenoSpam@obo.de
Mobiel: +49 151 11432833
Telefoon: +49 2373 89-1232

Het voorleggen van informatie over schendingen is niet gebonden aan een bepaalde vorm of taal. Informatie over schendingen kan door de klokkenluider worden voorgelegd in de moedertaal van het land van herkomst; het bevoegde kantoor zorgt voor vertaling en communicatie in de moedertaal van de klokkenluider. Meldingen kunnen in persoon, telefonisch, schriftelijk of in tekstvorm (bijv. per brief of e-mail) plaatsvinden. Om de procedure te vereenvoudigen, raden wij aan de melding per e-mail in te dienen. Om de vertrouwelijke verwerking van meldingen per post te waarborgen, willen wij vragen dat u "VERTROUWELIJK - OBO-kennisgevingen" vermeldt bij het adres. De melding kan ook anoniem worden gedaan.

De OBO-Groep voldoet aan haar verplichtingen onder de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, inclusief Verordening (EU) 2016/679 (AVG) en de nationale wetten die deze implementeren, en behandelt alle informatie over schendingen, ongeacht hun waarheidsgetrouwheid, met grote vertrouwelijkheid en in overeenstemming met de geldende wettelijke privacyvoorschriften.

Meer informatie over het klokkenluiderssysteem vindt u in het klokkenluidersbeleid van OBO.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Het klokkenluidersteam van OBO

Policy and Attachments